Woensdag 28 mei 2025.
Zo snel als we gisteren gingen, zo langzaam kropen we nu door de woensdagnacht.
We kregen, in het staartje van de depressie, en het koufront dat volgde, nóg meer regenbuien met nog hogere golven. De wind ging aan en uit. Harde wind, zachte wind, hard, zacht. Als we het zeil kleiner maakten we vanwege te harde wind? Dan was er ineens geen wind meer te bekennen. Rolden we het zeil verder uit omdat er weinig wind was, dan kwam er ineens een puist wind langs.
Op een goed moment was ik het zat en ging ik verder op de motor, zonder zeilen. Ondertussen zakte de snelheid er verder en verder uit (tot 0,9 knopen 🫣), terwijl de motor op 2000 toeren draaide. Die maakte genoeg herrie zeg maar.
Later begrepen we van Erik en Sjuul (SV Aegir, zij zijn ook bezig met de oversteek) dat we waarschijnlijk in een gebied hebben gezeten met sterke tegenstroom. Aaah, verklarend!
Door onze slome nacht zijn we wel achter op koers geraakt en zullen we het waarschijnlijk met vooral windstille gebieden moeten gaan doen. Dat wordt een boel dagen motoren.

Gelukkig viel dat vandaag nog heel erg mee. We hebben lekker gezeild (met de wind iedere keer uit een andere hoek) in een heel koud zonnetje. Maar zon is zon!! Met een super verrassing op het einde van de dag. Eerst walvissen in de verte en daarna dolfijnen bij de boeg!

📓 Logboek
🌡 Temperatuur: 16℃ - 20℃
🌤️ Half bewolkte dag met waterig zonnetje
🌬Van zuid-zuidwest naar Noordwest 3 - 30 knopen
🌊 Behoorlijke deining en golven ± 2,5 meter
⛵️ Alle zeilvoeringen die je maar kunt bedenken
⚡️ Stroom is weer in balans
🧭 Stand motor 6095 - 126 mijl gevaren - gemiddelde snelheid 5 knopen, koers 140 -60ᴼ
🐠 Geen visje gevangen
🐳 Jahaa, het is feest! Walvissen in de verte gespot (Martin dacht dat hij iets viezigs in het water zag) én dolfijnen bij de boot!